ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

Ո՞վ «պատերազմի հրաման» կտա. Իրանի գաղտնի դերը Նախիջևանի ճակատագրում

Ո՞վ «պատերազմի հրաման» կտա. Իրանի գաղտնի դերը Նախիջևանի ճակատագրում
03.07.2018 | 12:33

Հայաստանի ղեկավարության կտրուկ փոփոխությունը հանգեցրեց տարածաշրջանում լարվածության աննախընթաց ծավալման և եթե ոչ պատերազմի, ապա առնվազն այնպիսի ռազմական գործողությունների վերսկսման վտանգի կտրուկ ավելացման, որպիսիք եղան 2016 թ. ապրիլյան 3-4 օրերին: Բանը հասել է այնտեղ, որ քաղգործիչներից և փորձագետներից քչերն են, որ հիմա չեն զբաղվում մարտական գործողությունների «կանխագուշակմամբ», միայն այն տարբերությամբ, թե երբ են այդ գուշակներն սպասում վերսկսումը: Ոմանք նշում են Ռուսաստանում ֆուտբոլի աշխարհի առաջնության ավարտը, մյուսները պատերազմի հավանականությունը կապում են Թուրքիայում ընտրությունների ավարտի հետ:

Ընդ որում, ինչպես խոստովանել է նախագահ Ալիևը, 2016-ի ապրիլի պատերազմն արտաքնապես կարծես իսկապես կապ չուներ իրականության հետ և «մեկնարկեց բացառապես նրա հրամանով», ինչին կասկածում էին շատերը նաև 2016-ին, որովհետև բոլորին է հայտնի, որ առանց «դրսից» ազդանշան ստանալու Ադրբեջանը նույնիսկ 90-ականներին ռազմական գործողություններ չի սկսել: Իսկ 2016-ին, ինչը դժվար չէ ստուգել, ադրբեջանական հարձակումներից մեկ-երկու օր առաջ, մոտավորապես նույն օրերին, Թուրքիայի, Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահները այցով գտնվում էին ԱՄՆ-ում և հանդիպում էին ամերիկացի բարձրաստիճան պաշտոնյաների, ընդհուպ պետքարտուղար Ջոն Քերիի հետ:


Վերհիշենք 2016-ի իրադարձությունները, որոնք ապրիլին ողբերգության հանգեցրին Արցախի ճակատներում: Փետրվարի 29-ին Բաքվում կայացավ «Հարավային գազային միջանցքի» (ՀԳՄ) խորհրդակցական խորհրդի 2-րդ նիստը: 2016-ի մարտի 1-ին Թուրքիան էներգետիկայի և բնապաշարների նախարար Բերաթ Ալբայրաքի շուրթերով հայտարարեց, որ աջակցում է ամերիկյան նախագծին: Մարտի 29-31-ին ԱՄՆ այցելեցին Թուրքիայի, Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահները: Ապրիլի 1-2-ի գիշերը ադրբեջանցիներն սկսեցին հարձակումները, և հենց ապրիլի 2-ին Բաքվում հավաքվեցին ՀԳՄ-ի փայատերերը, նրանց անունից SOCAR-ի (Ադրբեջանի պետնավթընկերություն) ղեկավար Ռովնագ Աբդուլաևը հայտարարեց, որ իրենք նախատեսում են մինչև ընթացիկ (2016) տարվա վերջը միջազգային ֆինանսական կազմակերպություններից մոտ 2 մլրդ դոլարի ներդրում ստանալ, որ բանակցում են Վերակառուցման ու զարգացման եվրոպական բանկի, Զարգացման ասիական բանկի հետ. միջոցները կներդրվեն 20 տարով, շատ ցածր տոկոսներով: «Դա մեզ թույլ կտա այդ նախագծի իրականացման համար չօգտագործել սեփական միջոցները»,- ընդգծեց ընկերության տնօրենը: Մի՞թե նկատելի չէ թվարկված իրադարձությունների և Արցախում Բաքվի սանձազերծած ռազմական գործողությունների կապը: Այսինքն՝ նաև ԱՄՆ-ի դերը «ապրիլյան պատերազմում», ինչպես և Արևմուտքի (ավելացնենք՝ նաև Իսրայելի) կողմից Ռուսաստանի և Իրանի տարածքների «գազային անտեսման» բազմամյա փորձերի՝ որպես դեռ 1990-ականների վերջին սկսված Բաքու-Թբիլիսի-Ջեյհան նավթամուղի և Բաքու-Թբիլիսի-Էրզրում գազամուղի տրամաբանական շարունակության դերը: Նշենք նաև, որ 2016-ի «ապրիլյան պատերազմից հետո բազմիցս հրահրիչ հայտարարություններ և շանտաժ են արել և՛ Մինսկի խմբի ամերիկացի նախկին համանախագահ Ջեյմս ՈՒոռլիքը, և՛ նույնիսկ ԱՄՆ-ի ազգային հետախուզության տնօրեն Դենիել Քոութսը (այս տարվա փետրվարին):

Այսպիսով, յուրաքանչյուրը, ով մտադիր է կանխագուշակելու Արցախի դեմ Ադրբեջանի կողմից ռազմական գործողություններ կամ նույնիսկ Հայաստանի դեմ բացահայտ պատերազմ վերսկսելու ժամանակը, պարզապես պետք է հաշվի առնի կարգավորման գործում ԱՄՆ-ի երկիմաստ դերը և «ապրիլյան պատերազմում» «Վաշինգտոնի հրամանների» նշանակությունը, որոնք, ինչպես կարելի է ենթադրել, տրվել են Թուրքիայի, Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահներին 2016 թ. մարտի 29-31-ին պարոն Քերիի հետ ուղղակի շփման աշխատակարգով:


Բացատրենք, թե ինչու 2018-ին ևս պետք է այդ ամենը հիշել: 2018 թ. մայիսի 29-ին Բաքվում կայացավ «Ադրբեջանից Եվրոպային բնական գազի մատակարարման համար նախատեսված գազամուղի» (ՀԳՄ) պաշտոնական բացումը: Կայքերից մեկը ծայրահեղ անկեղծ է. «Շահագործման է հանձնված Հարավկովկասյան գազամուղը, Անդրանատոլիական TANAP գազամուղի գործարկումը նախատեսվում է 2018 թ. հունիսին: Մինչև 2020 թ. նախատեսվում է ավարտել Անդրադրիատիկ TAP գազամուղի շինարարությունը»: Իսկ թե Սևանի, Սյունիքի (Զանգեզուր) կամ նույնիսկ Երևանի վերաբերյալ ինչ հավակնություններ է հայտնում Ալիևը, Հայաստանի նոր կառավարությանն ինչ պայմաններ է թելադրում պաշտոնական Անկարան, ներեցեք, նաև հայկական նոր կառավարության առարկությունները, թե Երևանին այս ու այն բաները հարմար չեն, իրականում այդ ամենը երկրորդական-երրորդական է: Եթե ռազմական գործողությունները վերսկսվեն և, իհարկե, Ադրբեջանի կողմից, ապա պետք է նկատի ունենալ ոչ թե Բաքվից կամ Անկարայից հնչող կոչերը և ուլտիմատիվ հայտարարությունները, այլ այն, որ ՀԳՄ-ի արևմտյան տերերն «ազդանշան» են տվել, և հենց 2018-ի հունիսին:

Եվ սխալ չի լինի, եթե մենք, 2016-ի օրինակով, կրկին հիշեցնենք. տարածաշրջանում ցանկացած մարտական գործողություն, լինի Արցախի ճակատագծերում, թե Արևելյան Այսրկովկասի որևէ այլ տեղամասում, օբյեկտիվորեն ձեռնտու չէ միայն. 1. Արցախին, 2. Հայաստանին, 3. Իրանին և 4. Ռուսաստանին: Թե ինչու պատերազմը ձեռնտու չէ հայկական երկու հանրապետություններին, կարծում ենք, հասկանալի է առանց լրացուցիչ բացատրությունների: Թե ինչու պետք չէ Ռուսաստանին, հասկանալի է, եթե նկատի ունենանք, որ չնայած Հյուսիսային Կովկասի էական կայունացմանը, ՌԴ-ում հաստատ հիշում են և գիտեն, որ երբ Այսրկովկասը համատարած կերպով «թուրքական» է դառնում, ահաբեկիչների «երթերը» Կովկասի ռուսական մաս դառնում են «հերթափոխային»: Թե ինչու այդ ամենն առավել ևս ձեռնտու չէ Իրանին, պարզից էլ պարզ է. հյուսիսից այն սահմանակից է Հայաստանին, հակամարտության գոտուն, Ադրբեջանին: Վերջապես, երբ Ռուսաստանն ու Իրանը խորապես զբաղված են Իրաքում և Սիրիայում ահաբեկչությունը ճնշելով, նրանց ամենևին պետք չէ պատերազմը իրենց «փորատակին»: Եվ հենց Ռուսաստանն ու Իրանը զգալի ջանքեր գործադրեցին, որ 2016-ի ապրիլի պատերազմական գործողությունները բավական արագ դադարեցվեն: Իսկ Թուրքիայի նախագահ Էրդողանը 2016-ի ապրիլին հենց Թեհրանից հնչած կոշտ հայտարարություններից, հատկապես այաթոլահ Խամենեիի գլխավոր ռազմական խորհրդական, բրիգադային գեներալ Ռահիմ Սեֆևիի հայտարարություններից հետո դադարեցրեց հրահրիչ գործողությունները և երկխոսություն սկսեց ռուս և իրանցի գործընկերների հետ:


Սակայն 2016-ի ապրիլի և 2018-ի ամռան միջև տարբերություններ էլ կան: Զարմանալիորեն հենց Հայաստանում են ավելի հաճախ խոսում, որ երկրին ինչ-որ զինված սադրանքներ են սպառնում նաև Նախիջևանի Ինքնավար Հանրապետության (ՆԻՀ) կողմից: Հիշեցնենք, որ ՆԻՀ-ի տարածքը ևս ԵԱՀԿ-ն վաղուց է ճանաչել որպես հակամարտության գոտի: Ընդ որում, քննարկելով այս կամ այն սցենարները, հնարավոր շարժառիթները կամ այն կողմերը, որոնց կարող էր պետք լինել Թուրքիա-Ադրբեջանի պատերազմը Հայաստանի հետ, այն էլ Նախիջևանի կողմից, բոլորովին հաշվի չի առնվում այն հանգամանքը, որ Նախիջևանի կողմից հարձակվելու դեպքում հայերի ցանկացած հավանական հակառակորդ նախ պետք է ագրեսիա սկսի հենց Հայաստանի, ոչ թե չճանաչված Արցախի Հանրապետության դեմ: Իսկ Հայաստանի տարածքի ցանկացած տեղամասի վրա հարձակվելու դեպքում մարտի մեջ կմտնի կանխիչ հակամիջոցների մի ամբողջ համալիր.


1. Հայաստանի և ՌԴ-ի միջև 1997 թ. կնքված «մեծ պայմանագրի» համապատասխան կետերը, ըստ որոնց, երկրները մեկը մյուսին օգնության են հասնում նրանցից մեկի դեմ ագրեսիայի կամ ագրեսիայի սպառնալիքի դեպքում, 2. Գյումրիում ռուսական 102-րդ ռազմաբազայի կարգավիճակը նախատեսում է պատերազմի մեջ նրա մտնելը, եթե վտանգ է սպառնում հենց Հայաստանին, 3. Հայաստանը, որպես ԱՊՀ ՀԱՊԿ-ի անդամ, իրավունք ունի ամբողջ դաշինքից կամ նրա ցանկացած անդամից խնդրելու ցանկացած, այդ թվում՝ ուղղակի ռազմական օգնություն, 4. պարտադիր կերպով մարտի մեջ է մտնում հայ-ռուսական զորքերի միացյալ խմբավորումը (ԶՄԽ)՝ ի դեմս 102-րդ բազայի և ՀՀ ԶՈՒ 5-րդ բանակային կորպուսի: ԶՄԽ-ն պաշտոնապես կազմավորվել է 2016-ի վերջին, և, ինչպես հաղորդվել է, «ինչ-որ բանի» դեպքում գործողության մեջ կմտնեն նաև ՌԴ հարավային զինվորական օկրուգի (ՀԶՕ) զորքերը, որոնց օպերատիվ ղեկավարման տակ էլ գտնվում է ՌԴ 102-րդ ռազմաբազան: Լայնորեն հայտնի է, որ հայ-ռուսական ԶՄԽ-ի ստեղծումը առաջին իսկ օրերից ենթարկվեց Թուրքիայի և Ադրբեջանի սուր քննադատությանը, որոնց քաղգործիչները լկտիորեն Մոսկվային համոզում էին հրաժարվել ԶՄԽ-ից և Անկարան ու Բաքուն դիտել որպես բացառիկ «նվիրված դաշնակիցներ»: Կարծում ենք, որ, հաշվի առնելով թուրքերի կողմից 2015-2016-ին Ռուսաստանի «թիկունքը խրված բոլոր դանակները» (Սիրիայում խփված ինքնաթիռները, օդաչուների սպանությունները, Անկարայում ՌԴ դեսպան Կառլովի նկատմամբ լկտի ահաբեկչությունը), ԶՄԽ-ի ստեղծման և գործունեության հակառակորդների երկերեսանիությունն առավել քան նկատելի է: Ինչպես նկատելի է և այն, որ Մոսկվան մտադիր չի եղել անսալու Անկարայի և Բաքվի փարիսեցիական կոչերին:


Սակայն շատ ավելի քիչ են հիշում և խոսում Իրանի գործոնի մասին այն դեպքում, եթե ինչ-որ ուժեր որևէ պատերազմական բան սկսեն Նախիջևանի տարածքից: Հիշեցնենք, որ Այսրկովկասի նորագույն պատմության մեջ Նախիջևանի ճակատագրում Իրանի գործոնը զգալիորեն ավելի վաղ է դրսևորվել, քան ազգային տեսակետից ադրբեջանցիներին ավելի մոտ Թուրքիայի: Արժե հիշեցնել, որ 1989 թ. աշնան վերջին-դեկտեմբերի սկզբին մարզի բնակիչները զանգվածաբար ճեղքել անցել են դեպի Իրան՝ ավերելով ԽՍՀՄ-ի և Իրանի սահմանային կառույցները: Մի քանի շաբաթվա լռությունից ու անգործությունից հետո Իրանի իշխանությունները պաշտոնապես դիմեցին Մոսկվային՝ խնդրելով «խաղաղեցնել» իր նախիջևանցի քաղաքացիներին: Բայց երբ Գորբաչովի հանցախումբը ոչինչ չարեց, Իրանի իշխանությունը և զինվորական շրջանակը որոշեցին ինքնուրույն վերջ դնել սահմանախախտների հակաօրինական գործողություններին: Ըստ որոշ տվյալների, որոնք պաշտոնապես հաստատված չեն ո՛չ ԽՍՀՄ, ո՛չ էլ Իրանի իշխանությունների կողմից, բայց նշում են ադրբեջանական շրջանակները, երբ ատելություն են քարոզում Իրանի և իրանցիների հանդեպ, Իրանի ուժային կառույցները մարտական զենք են կիրառել Իրան ներխուժած սահմանախախտ ադրբեջանցիների դեմ: Նրանց մեծ մասը ձերբակալվել և հանձնվել է խորհրդային իշխանություններին: Բայց, հետագա տարիների իրանական իշխանությունների խոստովանությամբ, նախիջևանցիների ինչ-որ մասին այդ ժամանակ հաջողվել է թաքնվել Իրանում և հետագայում նաև փոխել քաղաքացիությունը:


Մինչև հիմա դժվար է կռահել Նախիջևանի և Իրանի սահմանին կատարված այդ գործողությունների իրական մեխանիզմները, բայց և չի կարելի բացառել, որ դրանք մանրակրկիտ մշակված էին: Այդ իրադարձությունները ցույց տվեցին, որ տարածաշրջանում կարող են նախադրյալներ ստեղծվել Այսրկովկասում իրանական քարտի կամ Իրանում ադրբեջանական քարտի խաղարկման համար: Հետագա տարիներին Իրանի հետաքրքրությունը Նախիջևանի նկատմամբ ակնհայտորեն աճել է: Բայց Արցախի անկախության համար պատերազմի ժամանակ Իրանը մեկ անգամ (1993 թ. ամառ) լրջորեն անհանգստացել է. երբ Արցախի պաշտպանության բանակի ստորաբաժանումները հասել են Իրանի սահմանին: Այդ ժամանակ Արաքսի երկու սահմանային ջրամբարի անվտանգությունն ապահովելու պատրվակով իրանական ստորաբաժանումները դուրս եկան իրենց պետական սահմանից, այդ թվում՝ Նախիջևանի տարածք: Տարօրինակ է, բայց այն ժամանակ ոչ Ադրբեջանի, ոչ էլ նրա դաշնակից Թուրքիայի իշխանությունները պաշտոնապես չարձագանքեցին Իրանի կտրուկ քայլին: Բայց դա և ՆԻՀ-ի, և ողջ տարածաշրջանային քաղաքականության համար երկրորդ կարևորագույն քայլն էր, երբ իրանական գործոնը ողջ հասակով ցուցադրեց իր որոշակի անայլընտրանքայնությունն այնպիսի գործերում, որոնք վերաբերում են հայ-ադրբեջանական հարաբերություններին և Իրանի հյուսիսային սահմաններին կատարվող իրադարձություններին: Իրենց հերթին, 1993-ի այդ իրադարձությունները ցույց տվեցին, թե Նախիջևանն ինչքան խոցելի է և՛ հաղորդակցուղիների, և՛ ռազմական անվտանգության հարցերում: Ի միջի այլոց, Արաքսի երկու ջրամբարների պահպանության և ՆԻՀ իրանական զորքերի դուրս գալու վերը նկարագրված քայլերի կապակցությամբ հարևան Թուրքիան արագացրեց Նախիջևանը թուրքական տարածքներին միացնող կամուրջների շինարարությունը:


Արդեն 2002-ին Նախիջևանի կենսագործունեությունը մեծ չափով կախված էր Իրանից, որը եղել և մնում է մարզին պարենամթերքի և էներգապաշարների հիմնական մատակարարը: Ի տարբերություն Թուրքիայի, որի ընկերությունները զբաղվում են մարզից կաշվե հումքի արտահանմամբ, Իրանն այստեղ ակտիվորեն ստեղծում էր արտադրական ենթակառուցվածքներ և մարզը կապում իրանական «տնտեսական մեծ տարածքին»: Այդ ենթակառուցվածքի կարևորագույն մաս կդառնա էներգաապահովումը: Օրինակ, 2002-ին կառուցված, մինչև 1 մլրդ խմ թողունակությամբ Թավրիզ-Նախիջևան գազամուղը ակնհայտորեն հաշվարկված է ոչ թե ըստ Նախիջևանի սպառման ծավալի, այլ ունի տարանցման նշանակություն: Նախիջևանն ընդհանրապես բոլոր շահագրգիռ կողմերը դիտարկում են որպես տարանցման տարածաշրջան: Տվյալ տնտեսական կապվածությունն ամրապնդվում է քաղաքական կապվածությամբ: Հարկ է նշել, որ, ի տարբերություն Ադրբեջանի, որտեղ Իրանի դիրքերն այնքան էլ նշանակալի չեն, Նախիջևանում արդեն այն ժամանակ հիմնվում էր «իրանական կուսակցություն», որը նախ և առաջ ուներ, իհարկե, տնտեսական շահեր: Նախիջևանի բոլոր քաղաքական խմբավորումներում, այդ թվում՝ Բաքվի կուսակցությունների տեղական ճյուղավորումներում, կան իրանամետ տրամադրություններ: Բայց, դրանով հանդերձ, Նախիջևանի քաղաքական ուժերի տեղաբաշխման մեջ նշանակալի դեր է խաղում թուրքական գործակալությունը, որը ներկայացնում են տարբեր բնագավառների երկու տասնյակ «խորհրդատուներ»: Նախիջևանում բացահայտ հակաիրանական տարրեր են որոշակի վարչական, մտավոր շրջանակներ, ինչպես նաև ադրբեջանական բանակի այստեղ տեղաբաշխված բրիգադների հրամանատարները: Իրանամետ տրամադրությունների ձևավորման գործում որոշակի դեր են խաղում իրենց իրանական ծագումը գիտակցող անձինք: Նախիջևանում իրանական ազդեցության կանխումը Բաքվի վարչակարգի և նրան աջակցող թուրքական կառավարող շրջանակների կարևոր խնդիրներից է: Բայց եթե գնահատենք Նախիջևանում արտաքին ներդրումների մակարդակը, ապա Իրանն առաջ է անցել նույնիսկ Թուրքիայից:
(շարունակելի)

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 7370

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ